Váš nákupní košík: 0,00 0
Menu

ŠPORT A PREŤAŽOVANIE KĹBOV

Dátum:7.10.2020

Dôvod, prečo je výskyt problémov súvisiacich s pohybovým aparátom výrazne vyšší u rekreačných športovcov, je predovšetkým preto, že telesná schránka väčšiny z nás nie je pripravená na náročné športy.

Nie sme až tak dobre „vyškolení“, neudržujeme sa v dobrej fyzickej kondícii, a napriek tomu chceme byť vo všetkom skvelí. Nehovoriac o tom, ako často zanedbávame zahriatie a rozcvičku, keď už sa k nejakému športu dostaneme. Ďalšia častá chyba- nadmerná telesná hmotnosť, ktorá prispieva k horšej koordinácii a kontrole pohybu, je veľkým nepriateľom všetkých podporných kĺbov.
 
Vyvarujte sa nadmernému preťažovaniu kĺbov, strážte si váhu, dbajte na výživu a zdravý životný štýl. Ako účinná prevencia funguje individuálne primeraná pohybová aktivita, ktorá nepreťažuje kĺby.
 
Vhodné aktivity:
 
  • Kardio aktivity -  jazda na bicykli či kolobežke, svižná chôdza alebo nordic walking, napr. aj beh (podľa individuálnej kondície jedinca) s preferenciou pohybu na prírodnom povrchu a s dôrazom na kvalitnú obuv. Ďalej plávanie alebo cvičenie vo vode, pretože kĺby sú v tomto prostredí odľahčené a ľahšie sa s nimi pohybuje. 
  • Špecificky zamerané cvičenie pre rozvoj celkovej flexibility – jóga, pilates, strečingové a rehabilitačné cvičenie.
  • Posilňovací a silový tréning s dôrazom na komplexnosť cvikov, vyváženosť svalového rozvoja a kompenzáciu svalových dysbalancií. Vhodné vždy začať pod vedením trénera či fyzioterapeuta s rozumným a postupným zvyšovaním záťaže (hlavne po operáciách a opakovaných problémoch) so sústredením sa na techniku a plynulosť opakovaní. Napríklad kruhový posilňovací tréning celého tela bez akejkoľvek extrémnej maximalizácie výkonu.
Ktoré športové disciplíny by sme mali naopak obmedziť?
Riziko zranenia: pokiaľ vezmeme do úvahy špičkový šport a známejšie odvetvia, tak časté zranenia predovšetkým kolien sa vyskytujú hlavne pri kontaktných, dynamických a rotačných športoch ako futbal, hokej,
basketbal alebo hádzaná. Poranenie kolenného kĺbu či väzu je však opäť častejšie u rekreačných a neformálnych športovcov, vrátane lyžiarov.
Športy najviac ohrozujúce kĺby sú všeobecne tie, ktoré sú spojené s nárazovým zaťažením, rýchlou zmenou pohybu a pozíciou tela v zápale hry či výkone.
Jedná sa napríklad o tenis alebo squash. Ďalej sú to kolektívne športy ako volejbal alebo futbal, u ktorých je pri zápase ťažké prispôsobiť tempo vlastných potrebám. 
 
Pokiaľ trpíte závažnejšími či dlhodobými problémami a nie ste si istí, či vám určitý pohyb neškodí, poraďte sa radšej so svojim lekárom či fyzioterapeutom.
 

Vyššie bolo poukázané na niekoľko druhov aktivít, avšak je dôležité zdôrazniť aj potrebu primeraného odpočinku. Takže na záver: nezameriavajte sa len na jeden druh cvičení s rovnakým pohybovým stereotypom, pravidelne trénujte, ale nepreháňajte to s celkovou intenzitou a objemom tréningu, poslúchajte svoje telo.
 

Diskusia