Váš nákupní košík: 0,00 0
Menu

Doplňovanie energie, aktívna regenerácia a výživa ( II. diel)

Dátum:22.7.2015

Ste z fyzickej aktivity príliš unavení a nemáte energiu na ďalšie aktivity a povinnosti? V takom prípade je potrebné zamerať sa na stravu, jej zloženie a pravidelnosť príjmu živín. Vzhľadom k tomu, že sa ľudské telo dokáže adaptovať na takmer akúkoľvek záťaž a situáciu, mohli by ste si položiť otázku, prečo tak dôkladne riešiť stravu? Je to hlavne z toho dôvodu, že príjem niektorých potravín komplikuje regeneráciu, spomaľuje ju, alebo naopak telu dodá energie príliš.

V predchádzajúcom diele sme prebrali prvú časť dňa. 
 
Blíži sa čas obeda a my si musíme vybrať z toho, čo nám ponúka jedáleň alebo reštaurácia v podobe narýchlo pripraveného a cenovo výhodného menu. Nemusíme!
Jedlo pripravené doma je lacnejšie, väčšinou chutnejšie a to ako kuchári nemusíme byť ani vlastníkmi Michelinskej hviezdy. Pre zdravé a chutné stravovanie stačí mať doma neoceniteľného pomocníka - parný hrniec. O potravinu pripravovanú v ňom sa po dobu varenia takmer nemusíme starať a súbežne sa tak môžeme venovať svojej rodine alebo iným aktivitám. Samotné dochutenie je potom na Vás a a Vašej kreativite. Takto pripravené jedlo sa na nás tvári ako stále čerstvé a rozhodne Vás nemôže nejako nepríjemne prekvapiť.

U väčšiny z nás zdravo zmýšľajúcich je popoludňajší čas spojený s posledným jedlom prijímaným pred športovou aktivitou a je nutné zvoliť ho správne, aby sme na danú aktivitu mali dosť energie, ale aby prijatá energia nebola prehnaná, alebo zložená z nevhodných živín. Takéto jedlo by sa vo svojom zložení malo opäť opierať o väčšie množstvo pomalých sacharidov, ktoré nám dodávajú energiu postupne. Jedná sa napríklad o zeleninový šalát s obsahom ryže alebo cestovín, zaliaty malým množstvom olivového oleja, alebo opäť vhodne zvolená instantná kaša B4 AKTIVITY. Pre silovo zameraných športovcov je zase veľmi dobrým pomocníkom sacharidový koncentrát COMPRESS B.I.G.
 
Tesne pred športovou aktivitou (cca 30 minút pred ňou) je vhodné použiť podľa typu aktivity napríklad prípravok s obsahom L-karnitínu, vitamínu C, vetvených aminokyselín pre ochranu svalovej hmoty a lepšiu regeneráciu alebo vhodný stimulant typu Taurín, Kofeín, Tyrosine alebo ich vzájomné kombinácie .

Pre deň bez fyzickej aktivity je v popoludňajších hodinách voľba pomerne jednoduchá. Stačí napríklad nakrájaná mozzarella so zeleninou, alebo zeleninový šalát so strukovinou zaliaty olivovým olejom. Vidím tu priestor aj pre instantný bielkovinový koncentrát z rady WHEY CORE, alebo pre tých z nás, ktorí sú práve zameraní na štíhlu líniu, prípravok T-MEAL FRUITY.

Strava zvolená po športovej aktivite už úzko súvisí s regeneráciou a podľa toho je nutné k strave pristupovať. Ak je športová aktivita včasná a máme po nej ešte možnosť pestrého stravovania, môžeme ihneď po aktivite zvoliť napríklad sacharidový koncentrát COMPRESS B.I.G s vyšším obsahom vetvených aminokyselín a L-glutamínu, ktorý podporí regeneráciu športom unaveného tela (v tomto prípade je nutné brať ohľad na telesnú hmotnosť športovcov vzhľadom k vhodnému dávkovaniu). Ak už komfort stravovania z časových dôvodov nemáme, odporúčam pre zlepšenie regenerácie použiť ihneď po tréningu instantné vetvené aminokyseliny s L-glutamínom - COMPRESS BCAA INSTANT DRINK.

Ako večeru zvoľte napríklad živočíšnu bielkovinu vo forme mäsa alebo tvrdého syra, prípadne rastlinú bielkovinu vo forme tofu alebo strukoviny. Ako príloha sa ponúkajú jemne omastené zemiaky, zeleninové lečo, alebo zeleninový šalát. Alternatíva stravy vo forme výživových doplnkov záleží na cieli jedinca. Pri redukcii hmotnosti je možné použiť lahodný kokteil T-MEAL FRUITY a pre silovo zameraných športovcov instantné bielkovinové koncentráty z rady Compress alebo WHEY CORE.
 
 

Regeneráciu organizmu môžeme okrem stravy podporiť samotnou prípravou na fyzickú aktivitu, prístupom k športu samotnému a tiež spôsobom využitia času po športovom výkone. Regenerácia organizmu sa zrýchli napríklad pravidelnosťou a vyššou frekvenciou fyzického výkonu. Nútený pohyb vykonávaný raz za uhorský rok je pomerne nepríjemný a tiež bolestivý. Pravidelnosťou a zvyšujúcou početnosťou vykonávania športovej aktivity vitalizujeme telo, zlepšujeme látkovú výmenu v organizme, predchádzame civilizačným aj iným ochoreniam a vďaka dávke pozitívnych hormónov vyplavených pri športovej aktivite súčasne podporujeme aj činnosť mozgovú. Na zlepšenie regenerácie sa tiež kladne podpisuje kvalitné pretiahnutie, ktoré by malo byť zaradené v závere každej športovej aktivity.
 
 
Michal Tůček
tréner bodybuilding & fitness 
výživový specialista NUTREND
 
 

Diskusia