Váš nákupní košík: 0,00 0
Menu

Doplňovanie energie, aktívna regenerácia a výživa ( I. diel)

Dátum:10.7.2015

Ste z fyzickej aktivity príliš unavení a nemáte energiu na ďalšie aktivity a povinnosti? V takom prípade je potrebné zamerať sa na stravu, jej zloženie a pravidelnosť príjmu živín. Vzhľadom k tomu, že sa ľudské telo dokáže adaptovať na takmer akúkoľvek záťaž a situáciu, mohli by ste si položiť otázku, prečo tak dôkladne riešiť stravu? Je to hlavne z toho dôvodu, že príjem niektorých potravín komplikuje regeneráciu, spomaľuje ju, alebo naopak telu dodá energie príliš.

V prvom rade by som začal zložením potravy v určitej časti dňa. Ako prvé po prebudení nás čakajú raňajky. Často od svojich klientov počúvam, že na raňajky nemajú čas a teda ich neriešia. Že im stačí ráno káva a jedia až v práci. Spoznávate sa v tom? Tak pozor, to je veľká chyba! Urobiť si čas na raňajky  je veľmi dôležité. Nastaviť si budík o pol hodiny skôr, pripraviť si raňajky a v pokoji sa najesť, je pre niekoho nemysliteľné, ale skúste to. Budete prekvapení, ako sa ten deň budete cítiť a uvedomíte si, že naraz viac zvládate. To nie je tou polhodinou navyše, ktorú ste ubrali svojmu spánku (v skutočnosti by ste mali chodiť spať skôr, než máte zaužívané), ale tou porciou vhodnej energie, ktorú ste do tela ráno dostali práve z raňajok.

 

Vyskúšajte si jednoduchú receptúru. Hneď ráno vypite 2-3 dcl. ovocnej šťavy alebo riedeného džúsu s vodou v pomere 1: 1 a pridajte vitamín C a k tomu dávku L-karnitínu (napr.: CARNITINE 1000). Ovocné šťavy vám pripravia tráviaci systém na prijatie porcie potraviny a aminokyselina L-karnitín s vitamínom C vám nielen "prebudí" mozog zo spánku. Potom si začnite pripravovať raňajky, prípadne aj raňajky pre ostatných členov rodiny.

Samotné raňajky by mali obsahovať väčšie množstvo energie, pretože cez noc vaše telo väčšinu nahromadenej energie z minulého dňa spotrebovalo. Zložením by raňajky mali obsahovať väčšie množstvo sacharidov (vhodnejšie sú tie s nízkym glykemickým indexom), ktoré telu dodajú toľko potrebnú energiu do nového dňa. Vhodné je napríklad viaczrnné pečivo s tvrdým syrom a zeleninou alebo zmes obilných vločiek, zaliate mliekom či jogurtom (nepoužívajte kupovanú zmes müsli, obsahujú príliš veľké množstvo cukru). Veľmi vhodnými raňajkami môže pre športovcov a aktívne zmýšľajúcich ľudí byť aj instantná kaša B4 Aktivity od spoločnosti NUTREND. Svojim zložením zodpovedá ideálu toho, čo od raňajok očakávame a jej príprava je mimoriadne rýchla.

 

Od svojich klientov počúvam, že počas dňa vo svojej práci nemajú čas jesť a nájdu si chvíľku snáď až na obed, alebo v horšom prípade sa pohotovo dojedajú pochutinami (sladkosťami), ktoré majú pre takýto prípad pripravené niekde po ruke. Oboje je veľká chyba! Nedostatok energie zapríčini nadmerné zníženie hladiny cukru v krvi a vplyvom vzniknutej hypoglykémie ste apatickí,  nepríjemní a nemôžete  sa koncentrovať. Hypoglykémia je jednoducho nepríjemný a nevítaný stav. Opačným prípadom sú práve notorickí pojedači niečoho sladkého. Sladké im navodzuje pocit uspokojenia a ich telo tak prechádza pravidelným stavom hyperglykémie. Čo ale s tými kilami, ktoré sú uložené prevažne v páse alebo zadku (podľa typu postavy jednotlivca) a človek sa s nimi deň čo deň musí vláčiť? To nespomínam samotný pohľad do zrkadla, ktorý dosť demotivuje. Kto si povie, že sa do zrkadla jednoducho pozerať nebude, tak pre toho mám iného a horšieho strašiaka - cukrovku.

 

Opäť sa ponúka pomerne jednoduché riešenie, ktoré dodá toľko potrebnú energiu, aby sme sa cítili dobre a všetko zvládali s energiou a nadhľadom. Stačí si načistiť nakrájať alebo natrhať misku ovocia a vždy pri príležitosti po ňom siahnuť. Takto pripravené ovocie vám vydrží po väčšinu pracovného dňa a zamedzí chutiam na sladké. Možným zdravým variantom na  dodanie energie sú aj oriešky (nesolené a nepražené) a pokiaľ vám to práca dovolí, tak aj porcia viaczrnného pečiva s pár plátkami šunky, alebo téglik Cottage.

Nasledujúci článok sa bude zaoberať druhou časťou dňa s ohľadom na športové aktivity.
 
 
Michal Tůček
tréner bodybuilding & fitness 
výživový specialista NUTREND
 
 

Diskusia