Váš nákupní košík: 0,00 0
Menu

AMINOKYSELINY BCAA - AKO FUNGUJÚ A PREČO SÚ TAK DÔLEŽITÉ

Dátum:25.8.2020

Aminokyseliny BCAA alebo aj Branched Chain Amino Acids, sú jedným z najznámejších a najpoužívanejších doplnkov športovej výživy, ich suplementácia je veľmi obľúbená vo všetkých športových odvetviach, nielen pre silové športy.

 
BCAA
Do skupiny aminokyselín s rozvetveným reťazcom spadajú 3 aminokyseliny. Sú nimi valín, leucín, isoleucín. Označenie aminokyseliny s rozvetveným reťazcom získali podľa tvaru svojej molekulárnej štruktúry
a svojim tvarom pripomínajú kmeň stromu a vetvy. Práve tu môžeme tušiť názov "vetvené aminokyseliny BCAA". Valín, leucín, isoleucín sú naviac aminokyseliny patriace do skupiny tzv. esenciálnych aminokyselín, je teda nutné, prirodzene ich v strave prijímať.
 
Funkcie BCAA
O aké funkcie teda ide? Na mieste je tiež otázka, či je postačujúce ich prijímať v strave alebo je vhodná ďalšia suplementácia? Sval je zložený z bielkovín, bielkoviny z reťazca aminokyselín a pätinu z nich tvorí práve BCAA. V závislosti na type, intenzite a dĺžke fyzickej záťaže a aktuálnych energetických zásobách organizmu dochádza k rôznemu stupňu vyčerpania BCAA. Čo sa deje s aminokyselinami v svalovej hmote...
Pri namáhavej svalovej práci dochádza vždy k postupnému znižovaniu hladiny krvného cukru – glukózy. Pre zaistenie všetkých funkcií organizmu, predovšetkým pre zaistenie bezchybnej činnosti centrálneho nervového systému (mozgu) je potrebné udržať hladinu krvnej glukózy na relatívne konštantnej úrovni. Veľkú časť tejto regulácie zaisťuje pečeňový glykogén, ale bohužiaľ časť glukózy je vytvorená procesom tzv. Glukoneogenézy z glukoplastických aminokyselín, teda aj z BCAA. Jednoduchšie povedané vo chvíli, keď sa vyčerpá aktuálna rezerva cukru – glykogénu, je potrebné nájsť ďalší zdroj energie. Než dôjde k mobilizácii tukov, telo využije jednoduchšie zlúčeniny k energetickému využitiu. Týmto energetickým zdrojom sú práve aj BCAA, predovšetkým aminokyselina L-Leucín.
Svalová bielkovina je v stálom stave obratu, čo znamená, že syntéza bielkovín prebieha neptretžite, aby nahradila stratené proteíny v dôsledku rozkladu bielkovín. Tvorbu a rast nových svalových bielkovín si môžeme predstaviť ako nikdy nekončiaci dej, kolobeh aminokyselín, a práve aj BCAA.
Je snáď jasné, že len príjmom suplementov svaly nevybudujeme, ale BCAA môžeme považovať za akési efektívne štartéry tvorby svalových bielkovín za predpokladu, že potom bude nasledovať príjem komplexných proteínov, teda napr. kvalitnej srvátkovej bielkoviny s obsahom všetkých esenciálnych aminokyselín.
 
Benefit pre športovca pri užívaní BCAA
Oddialenie pocitu únavy vďaka stabilizácii pomeru BCAA voči tryptofánu. Tryptofán je kľúčovou aminokyselinou pri tvorbe hormónu serotonínu, ktorý signalizuje únavu. Tryptofán a BCAA využívajú rovnaký prenosný systém, ktorý umožňuje ich transport z krvi do mozgu. Vďaka zvýšenej suplementácii BCAA dochádza k menšiemu prestupu tryptofánu do mozgu a vďaka tomu k oddialeniu nástupu pocitu únavy.
 
Dávkovanie
Presné dávky všetkých troch aminokyselín nie sú presne dané a ich množstvo sa riadi niekoľkými faktormi – hlavne telesnou hmotnosťou, typom fyzickej záťaže a z nej vyplývajúcich požiadaviek na celkový denný príjem bielkovín. Ideálny pomer aminokyselín BCAA zatiaľ nebol určený, ani to reálne nie je úplne možné, pretože každý máme inú potrebu jednotlivých aminokyselín. Pokiaľ sú, ale nároky na organizmus zvýšené alebo je prísun z bežnej stravy obmedzený (diéty), je suplementácia esenciálnych aminokyselín veľmi prínosná.
 
Štúdie:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20087302 Doplnenie aminokyselín s rozvetveným reťazcom zmierňuje bolestivosť svalov, poškodenie svalov a zápal počas intenzívneho tréningového programu
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32269649 Účinky príjmu perorálnych aminokyselín z rozvetveným reťazcom (BCAA) na svalovú a centrálnu únavu počas prírastkového cvičenia

Autorka článku: Mgr. Janka Pálešová, výživová poradkyňa  (20.4.2020)
 
 
 

Diskusia